Interview met Masja Lips van PrO Almere
Masja Lips, docent Praktijkonderwijs, begon als docent Techniek bij PrO Almere. Door haar gevoel voor mode en etaleren werd ze al snel docent Retail. Hoewel het nooit haar intentie was om docent te worden, staat Masja alweer 22 jaar voor de klas te staan. En hoe langer ze het doet, hoe leuker ze het vindt! Masja is erg betrokken bij haar leerlingen en ze ziet ze graag uitstromen met een mooi toekomstperspectief.
Op school geeft Masja de theorielessen voor Winkelmedewerker, Verkoopmedewerker en Kassa. Dit gebeurt op een praktische manier in een lokaal dat grenst aan de schoolwinkel. Deze winkel is aan ©©n kant ingericht als supermarkt en aan de andere kant als modewinkel. De leerlingen van Masja verzorgen ook de thematische aankleding binnen de school.
De Retail-opleiding
Masjas leerlingen starten in de 3de klas met een ori«ntatiefase in de schoolwinkel. In de 4de klas oefenen de leerlingen verder in de schoolwinkel en zijn er groepsstages bij Albert Heijn en Hema in Almere. De leerlingen kunnen hier ervaring opdoen en oefenen voordat ze op individuele stage gaan. Tijdens de groepsstage begint ook het vullen van het portfolio voor het KCH Praktijkdiploma.
In het 5de jaar krijgen de leerlingen 12 uur stage en nog vier vakgerichte lesuren. Het uitbreiden van het portfolio met de theorie- en praktijkbewijzen gaat dan door. Afhankelijk van wat de leerling aankan, gaat de leerling voor het KCH Praktijkdiploma Winkelmedewerker, eventueel aangevuld met een diploma Kassamedewerker en/of Verkoopmedewerker. Het is fijn dat iedere leerling in zijn eigen tempo en binnen zijn eigen mogelijkheden kan ontwikkelen.
De stagebegeleiders van PrO Almere begeleiden de individuele stages van de leerlingen en zorgen voor stagecontracten en nul-en voortgangsmetingen. Zij zetten deze documenten in Presentis, het digitale-systeem van de school, klaar voor de leerlingen. Het succes van de opleiding wordt voor een belangrijk deel bepaald door de samenwerking tussen de mentoren/docenten, stagebegeleiders en praktijkopleiders van bedrijven. De stagebegeleiders geven vanuit de ontwikkelplannen in de nul- en voortgangsmeting input aan Masja over wat een leerling nog kan oefenen. Masja vindt het belangrijk om korte lijntjes te hebben en veel te overleggen met alle betrokkenen bij het traject.
Resultaat
Ieder schooljaar sluiten er ongeveer 20 leerlingen van Masja hun opleiding af met een KCH Praktijkdiploma.
Masja: Ongeveer de helft van de leerlingen gaat na de Winkelopleiding de Entree opleiding bij ons op school doen. Terwijl het KCH Praktijkdiploma Winkelmedewerker een NLQF 1 inschaling heeft en daarmee gelijk is aan mbo niveau 1 .
De andere helft van de leerlingen stroomt uit naar arbeid en daarbij is de waarde van het KCH diploma extra belangrijk.
Werken met het KCH portfolio-systeem
Het werken met een digitaal systeem is altijd even wennen Ik begon met het zelf uploaden van de documenten voor de leerlingen wat veel werk was. Maar ik doe het nu al zo lang dat we een goede modus hebben gevonden.
De leerlingen zijn zelf eigenaar van hun portfolio en zijn hier veel en goed mee bezig. Ze beheren hun eigen wachtwoord en uploaden hun eigen documenten. Ze doen het immers voor zichzelf en niet voor mij. We beginnen in de 4de klas met het KCH portfolio. De leerlingen vinden het ook fijn om zelf eigenaar van hun portfolio te zijn. Het kost in het begin van het jaar wel tijd om te leren hoe ze met het systeem moeten werken. Maar het is de moeite waard. Als ik ze nu soms huiswerk geef dan zeg ik dat ze het ook thuis in het KCH systeem kunnen uploaden.
Informatie kunnen ze halen uit Presentis en in het KCH portfolio zetten. De docenten/stagebegeleiders zetten de metingen in Presentis maar de leerlingen doen het verder zelf en ze kunnen elkaar helpen. Masja controleert de portfolios wel.
Tegen de leerlingen die het lastig vinden zeg ik Als jullie Entree gaan doen moet je het ook kunnen. Op deze manier werken is de investering waard. Het is een mooie basis voor het mbo en de digitale toekomst. Tot nu toe lukt het de leerlingen, soms met wat hulp, prima om hun eigen portfolio te beheren en te vullen.
Tenslotte is het fijn dat leerlingen het op hun eigen tempo kunnen doen en zelf als docent per leerling maatwerk kunt leveren met betrekking tot de begeleiding en het aantal te behalen Praktijkdiplomas.
Uitdaging
Het opbouwen van een duurzame relatie met bedrijven is een uitdaging geeft Masja aan. Deels door de regelmatige wisselingen van praktijkopleiders maar ook omdat de voorkeur vaak uitgaat naar de mbo-stagiaires. Ik bouw met de bedrijfsleider van Albert Heijn een duurzame relatie op , we evalueren iedere periode en willen afspraken gaan vastleggen. Bij de Hema hebben we een klaslokaal tot onze beschikking voor het geven van lessen dus die samenwerking loopt goed.
Masja geeft KCH als tip om voor leerlingen een aantrekkelijke infographic te maken met de eisen voor het behalen van het KCH Praktijkdiploma. Het is fijn als het resultaat van deze opleiding duidelijk is: het KCH Praktijkdiploma m©t NLQF 1 inschaling. Het is belangrijk dat de leerling weet dat hij/zij een diploma heeft behaald dat qua niveau gelijkwaardig is aan mbo niveau 1 en dat het hierdoor zijn waarde op de arbeidsmarkt behoudt.
Ga terug naar het overzicht