Opdrachtomschrijving
Doel:
De leerlingen gaan samen een promotiefilmpje maken waarin zij volgers oproepen om naar de opening van een nieuw Kruidvat-filiaal te komen.
Eindproduct:
Een filmpje of reel van maximaal 20 seconden voor TikTok en/of Instagram.
Werkwijze docenten
De leerlingen gaan in groepjes aan de slag. Zij maken een creatieve film waarin mensen worden opgeroepen om naar de feestelijke opening van een nieuw Kruidvat-filiaal te komen.
Om de film opvallend en aantrekkelijk te maken, gebruiken zij hun fantasie en creativiteit in combinatie met spullen van thuis of school.
🛍️ Kruidvat
Kruidvat is een populaire drogisterij in Nederland en België waar van alles te vinden is: van verzorgingsproducten en make-up tot gezondheidsartikelen.
✨ Missie: je gezond, mooi en goed voelen moet voor iedereen bereikbaar zijn.
Of je jong bent of oud, bij Kruidvat ben je welkom. Of je komt voor een nieuwe lipgloss, een vitaminepil, of gewoon even wil rondneuzen, bij Kruidvat loop je (bijna) nooit met lege handen naar buiten. Kruidvat is er voor iedereen. Altijd verrassend, altijd voordelig.
Stap 1: Vorm groepjes van maximaal 4 leerlingen.
Stap 2: De leerlingen bedenken samen een creatieve actie om klanten te trekken, zoals:
☐ De eerste 100 klanten krijgen een gratis goodiebag.
☐ Laat je kassabon zien en maak kans op een Kruidvat-verrassing box.
☐ Kom verkleed als iets roods/geels en win een prijs.
☐ Maak een selfie in de winkel en tag @Kruidvat voor korting.
☐ Anders: ___________________________________
Stap 3: De leerlingen maken een script.
- Wat willen ze in de film laten zien?
- Wat gebeurt er in de film?
- Wie zegt wat?
Stap 4: De leerlingen verdelen de rollen.
Wie doet wat in de groep?
Rol | Naam |
acteur(s): |
|
camera: één persoon filmt met de telefoon |
|
regisseur / timer: zorgt dat de film niet langer is dan 20 seconden |
|
aankleedteam: zorgt voor de spullen |
Stap 5: De leerlingen bepalen welke materialen er nodig zijn.
Denk aan kleding, producten, achtergronden, decoratie.
Bijvoorbeeld: Kruidvat-tas of rood/geel gekleurde tas, shampoo, tandpasta, make-up, papier of karton met daarop de actie geschreven etc.
Stap 6: De leerlingen zorgen voor aankleding en sfeer in de film.
Hoe zorg je ervoor dat de film er uitziet als een winkelopening? Bijvoorbeeld:
☐ Maak een feestje met ballonnen, confetti en slingers.
☐ Gebruik de kleuren rood en geel.
☐ Maak als achtergrond een winkel na.
Stap 7: Loop de checklist met leerlingen na.
☐ scenario gekozen
☐ script geschreven
☐ rollen verdeeld
☐ spullen verzameld
☐ geoefend
☐ video opgenomen (max. 20 seconden)
☐ ingeleverd bij docent
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Verkoopomgeving realiseren
- Het begrip retailformule herkennen en toepassen
- Communicatieve en samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie herkennen en toepassen vaardigheden toepassen
- Samenhang tussen marketinginstrumenten herkennen en toepassen
- Winkelinrichting ontwerpen en realiseren
- Promotiematerialen ontwerpen en realiseren
Commerciële werkzaamheden uitvoeren
- De verkoopomgeving verkoopklaar maken
- Artikelpresentaties maken aan de hand van thema en compositie
- Etaleren, visualiseren merchandising aan de hand van thema en compositie
- Nevenactiviteiten organiseren om omzet te stimuleren