Opdrachtomschrijving
Doel:
De leerlingen gaan samen een promotiefilmpje maken voor de verkoop van seizoensproducten.
Eindproduct:
Een filmpje of reel van maximaal 20 seconden voor TikTok en/of Instagram.
Werkwijze docenten
De leerlingen gaan in groepjes aan de slag met het maken van een filmpje. Hierin laten ze zien hoe je je goed kan voorbereiden op de zomer met de producten van Kruidvat.
Bij Kruidvat vind je alles voor je zomervakantie:
🧴 zonnebrand – 🧼 mini-verpakkingen – 🕶️ zonnebrillen – 👒 hoedjes – 🧃 snacks – 🩹 EHBO-artikelen – 💄 zomer make-up.
Wie goed voorbereid is, geniet meer van de zomer.
Stap 1: Vorm groepjes van maximaal 4 leerlingen.
Stap 2: De leerlingen gaan samen een scenario uitwerken; wat gaan zij laten zien?
- naar het strand
- festival of concert
- vakantie voorbereiden
- zomerpicknick
- anders: ___________________________________
Stap 3: De leerlingen maken een script.
- Wat willen ze in de film laten zien?
- Wat gebeurt er in de film?
- Wie zegt wat?
Stap 4: De leerlingen verdelen de rollen.
Wie doet wat in de groep?
Rol | Naam |
acteur(s): |
|
camera: één persoon filmt met de telefoon |
|
regisseur / timer: zorgt dat de film niet langer is dan 20 seconden |
|
aankleedteam: zorgt voor de spullen |
Stap 5: De leerlingen bepalen welke materialen er nodig zijn.
– Hoe zorgen ze dat de film er vrolijk en zomers uitziet?
– Denk aan kleding, producten, achtergronden, decoratie.
– Bijvoorbeeld: zonnebril, tas, zonnebrand, handdoek, muziek, kartonnen bordje met slogan etc.
Stap 6: De leerlingen zorgen voor een zomerse sfeer in de film.
– Film waar mogelijk buiten.
– Zorg voor zomerkleding of accessoires: petjes, slippers, zonnehoed.
– Gebruik zomerproducten: zonnebrand, zonnebril, aftersun, EHBO-kit.
– Zorg voor een zomerse achtergrond: handdoek op de grond, parasol, schoolplein als ‘festivalterrein’.
Stap 7: Loop de checklist met leerlingen na.
- scenario gekozen
- script geschreven
- rollen verdeeld
- spullen verzameld
- geoefend
- video opgenomen (max. 20 seconden)
- ingeleverd bij docent
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Verkoopomgeving realiseren
- Het begrip retailformule herkennen en toepassen
- Communicatieve en samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie herkennen en toepassen vaardigheden toepassen
- Samenhang tussen marketinginstrumenten herkennen en toepassen
- Winkelinrichting ontwerpen en realiseren
- Promotiematerialen ontwerpen en realiseren
Commerciële werkzaamheden uitvoeren
- De verkoopomgeving verkoopklaar maken
- Artikelpresentaties maken aan de hand van thema en compositie
- Etaleren, visualiseren merchandising aan de hand van thema en compositie
- Nevenactiviteiten organiseren om omzet te stimuleren