Zomeractie: Goed voorbereid, groot voordeel

Kruidvat

De leerlingen gaan samen een promotiefilmpje maken voor de verkoop van seizoensproducten.

 

2 lesuren De leerlingen gaan samen een promotiefilmpje maken voor de verkoop van seizoensproducten.

Opdrachtomschrijving

Doel:
De leerlingen gaan samen een promotiefilmpje maken voor de verkoop van seizoensproducten.

Eindproduct:
Een filmpje of reel van maximaal 20 seconden voor TikTok en/of Instagram.

Werkwijze docenten

De leerlingen gaan in groepjes aan de slag met het maken van een filmpje. Hierin laten ze zien hoe je je goed kan voorbereiden op de zomer met de producten van Kruidvat.

Bij Kruidvat vind je alles voor je zomervakantie:
🧴 zonnebrand – 🧼 mini-verpakkingen – 🕶️ zonnebrillen – 👒 hoedjes – 🧃 snacks – 🩹 EHBO-artikelen – 💄 zomer make-up.

Wie goed voorbereid is, geniet meer van de zomer.

Stap 1: Vorm groepjes van maximaal 4 leerlingen.

Stap 2: De leerlingen gaan samen een scenario uitwerken; wat gaan zij laten zien?

  • naar het strand
  • festival of concert
  • vakantie voorbereiden
  • zomerpicknick
  • anders: ___________________________________

Stap 3: De leerlingen maken een script.

  • Wat willen ze in de film laten zien?
  • Wat gebeurt er in de film?
  • Wie zegt wat?

Stap 4: De leerlingen verdelen de rollen.

Wie doet wat in de groep?

Rol Naam
acteur(s):  

 

camera:
één persoon filmt met de telefoon
regisseur / timer:
zorgt dat de film niet langer is dan 20 seconden
aankleedteam:
zorgt voor de spullen

Stap 5: De leerlingen bepalen welke materialen er nodig zijn.
– Hoe zorgen ze dat de film er vrolijk en zomers uitziet?
– Denk aan kleding, producten, achtergronden, decoratie.
– Bijvoorbeeld: zonnebril, tas, zonnebrand, handdoek, muziek, kartonnen bordje met slogan etc.

Stap 6: De leerlingen zorgen voor een zomerse sfeer in de film.
– Film waar mogelijk buiten.
– Zorg voor zomerkleding of accessoires: petjes, slippers, zonnehoed.
– Gebruik zomerproducten: zonnebrand, zonnebril, aftersun, EHBO-kit.
– Zorg voor een zomerse achtergrond: handdoek op de grond, parasol, schoolplein als ‘festivalterrein’.

Stap 7: Loop de checklist met leerlingen na.

  • scenario gekozen
  • script geschreven
  • rollen verdeeld
  • spullen verzameld
  • geoefend
  • video opgenomen (max. 20 seconden)
  • ingeleverd bij docent

Eindtermen

Verkoopomgeving realiseren

  • Het begrip retailformule herkennen en toepassen
  • Communicatieve en samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie herkennen en toepassen vaardigheden toepassen
  • Samenhang tussen marketinginstrumenten herkennen en toepassen
  • Winkelinrichting ontwerpen en realiseren
  • Promotiematerialen ontwerpen en realiseren
Verkoopomgeving realiseren

Commerciële werkzaamheden uitvoeren

  • De verkoopomgeving verkoopklaar maken
  • Artikelpresentaties maken aan de hand van thema en compositie
  • Etaleren, visualiseren merchandising aan de hand van thema en compositie
  • Nevenactiviteiten organiseren om omzet te stimuleren
Commerciële werkzaamheden uitvoeren

Laat een reactie achter

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties worden eerst beoordeeld door KCH voor ze worden geplaatst.

VMBO leerlingen economie & ondernemen hebben jouw input nodig!

Ben je docent of werk je in de retail? Deel jouw inspirerende voorbeelden en/of praktijkopdrachten. Samen laten wij zien hoe leuk en afwisselend werken in de retail is en welke beroepskansen en doorgroeimogelijkheden er allemaal zijn.

Neem contact op!