Met de praktijkinspiratie-opdrachten van KCH blijft leerstof beter hangen

Wil je je lessen levensecht maken, maar weet je niet goed hoe je de brug kunt slaan tussen theorie en praktijk? Stichting KCH helpt docenten economie & ondernemen hiermee met een database vol inspirerende opdrachten die aansluiten bij de eindtermen.

Ingeborg Slabbekoorn is één van de docenten die betrokken is bij het project. Zij voerde de opdracht ‘Assortimentsuitbreiding bij Decathlon’ uit met haar leerlingen. Wat zijn haar ervaringen?

Ingeborg: “Ons docententeam beroepsgericht heeft zelf een kijkwijzer ontwikkeld. Die stelt duidelijke eisen: lessen moeten leerdoelgericht, actief, formatief en levensecht zijn. Op basis hiervan maken we een periodeplanner. Bij de module Retail & Styling hoort de eindterm ‘een verkoopomgeving realiseren’. KCH biedt levensechte, actieve opdrachten die aansluiten bij de eindtermen. En aangezien onze school vlakbij een vestiging van Decathlon staat, viel de keuze op deze opdracht.”

Soepel contact met Decathlon

Het contact leggen met Decathlon bleek verrassend eenvoudig. Via contactpersoon Paloma kwam Ingeborg snel in contact met Sebastiaan, de Store Leader van de Haagse vestiging. “Het werkblad is zo ontworpen dat leerlingen de winkel kunnen bezoeken zonder dat klanten of verkopers er last van hebben,” legt Ingeborg uit. “Wel heb ik een planning gedeeld met Sebastiaan, zodat iedereen precies wist wanneer de leerlingen zouden komen. Ik liet ook nooit meer dan 2 leerlingen tegelijk in de winkel: zo blijft het allemaal overzichtelijk.”

Voorbereiding is het halve werk

Voordat leerlingen op pad gingen, besprak Ingeborg het werkblad klassikaal zodat leerlingen gericht de winkel ingingen. Ingeborg: “We bespraken vragen als: Wie is de doelgroep? Wat zijn populaire producten? Wat is het concept van de winkel? Aan het begin van iedere les herhaalde ik de begrippen en koppelde ik deze aan Decathlon. Door deze herhaling en door het levensecht maken van de opdracht, zag ik dat de leerstof beter bij de leerlingen blijft hangen.”

Resultaten die verrassen

Na hun onderzoek in de winkel moesten leerlingen bedenken welk product of assortiment nog zou kunnen worden toegevoegd en waarom. Dit verwerkten zij in een pitch. “De resultaten waren verrassend origineel. Ik zag vooral trots als leerlingen in de klas vertelden wat ze hebben bedacht,” vertelt Ingeborg enthousiast. “Goede voorbeelden waren wondspray bij het afrekenmoment en airpods speciaal voor het sporten.”

Plannen voor de toekomst

Ingeborg heeft al ideeën om de opdracht verder uit te breiden. “Ik heb twee good practice voorbeelden naar de Store Leader gemaild. Volgend seizoen wil ik leerlingen via Teams contact laten hebben met de Store Leader en zou ik graag meerdere winkels laten bezoeken door mijn leerlingen. Ook wil ik een medaille of beker voor het beste idee introduceren.”

Concrete leerdoelen behaald

De opdracht draagt direct bij aan het behalen van de leerdoelen. Ingeborg: “Leerlingen leren onderzoek doen naar de samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie. Ze leren ook een voorstel te maken voor assortimentsuitbreiding.”

Advies aan collega-docenten

Ingeborg raadt de praktijkgerichte opdrachten zeker aan andere docenten aan. “Met de inspiratieopdrachten van KCH maak je eindtermen praktisch en levensecht. Het zijn leuke, leerzame en haalbare opdrachten die je als docent zo kunt gebruiken.” Tot slot heeft ze nog een paar praktische tips:

  • Betrek de externen: stel vragen en vraag wat zij graag nog zouden willen
  • Werk met een periodeplanner: dit maakt het overzichtelijk en werkbaar
  • Investeer tijd in contacten: zoek actief contact met retailers.

Wil je ook aan de slag met de praktijkopdrachten van Stichting KCH? Ontdek de inspirerende retailopdrachten. Heb jij zelf ook opdrachten die passen in de database? Neem dan contact op met KCH via info@kch.nl.