Tijdens de werkconferentie opent Stephan Moes met een keynote waarin hij zijn visie geeft op de toekomst van de retailsector richting 2030. Daarbij staan thema’s als digitalisering, duurzaamheid en veranderend consumentengedrag centraal, en laat hij zien wat dit betekent voor ondernemerschap en onderwijs. Vervolgens neemt hij deel aan het panelgesprek over generaties op de werkvloer, waar hij zijn praktijkervaringen als retaildirecteur verbindt met de vraag hoe onderwijs en bedrijfsleven samen kunnen inspelen op de veranderende dynamiek.
Thijs van Dijk heeft 20 jaar ervaring in het marketingvak. Hij heeft bij diverse retailorganisaties in verschillende rollen gewerkt zoals G-Star, Hunkemoller en Costes. Daarnaast heeft hij ruim 5 jaar lang les gegeven op de Hogeschool van Amsterdam en was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de minor ‘Future of Esports’, waarin gaming en gamification centraal staan. Hij zag dat er een skills gap bestaat tussen het onderwijs en het werkveld in verschillende industrieën en besloot er zijn levensmissie van te maken om hier een oplossing voor te vinden.
Wilco Verdoold is een gerenommeerde expert op het gebied van marketing, digitale innovatie en kunstmatige intelligentie (AI), met meer dan 25 jaar ervaring in de sector. Hij heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een veelzijdige professional met diverse rollen zoals docent, onderzoeker, spreker, auteur en ondernemer. Hij is als docent en onderzoeker verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), waar hij niet alleen voor de klas staat, maar ook onderzoek doet naar de verantwoorde inzet van AI in marketing en de maatschappij. Ook is hij oprichter en CMO van RankmyAI.com, ’s werelds grootste en geheel onafhankelijke index van AI-tools.
Hoe kan je morgen AI makkelijker, leuker en leerzamer inzetten in je klas? In deze interactieve workshop ontdek je hoe je AI op een laagdrempelige manier kunt inzetten in je lessen. Geen technische verhalen, maar direct toepasbare werkvormen die je de volgende dag al kunt gebruiken. Van ‘Unplugged’ tot ‘Van frauderen kan je leren’. De kernboodschap is: je hoeft geen AI-expert te zijn om waardevolle lesmethoden te ontwikkelen die studenten inspireren en voorbereiden op een digitale toekomst. Deze workshop is er voor iedereen die nieuwsgierig is naar de praktische toepassingen van AI in het onderwijs. De focus ligt op direct bruikbare werkvormen die je direct kunt toepassen in je eigen onderwijspraktijk.
Camille de Regt is projectmanager duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor de e-commerce sector in Nederland. Met een Master in Global Business & Sustainability op zak helpt ze bedrijven om duurzaamheid niet vaag en ingewikkeld te laten zijn, maar juist praktisch, inspirerend en haalbaar. Ze volgt de nieuwste ontwikkelingen op de voet en vertaalt die naar concrete toepassingen en inspirerende voorbeelden uit de sector.
Haar missie: laten zien dat duurzaamheid niet alleen verplicht is, maar ook kansen biedt – voor innovatie, samenwerking en een toekomstbestendige retail.
In de inspiratiesessie ‘Duurzaamheid in e-commerce: van strategie naar lespraktijk’ onderzoeken we samen wat duurzaamheid betekent voor e-commerce en hoe je dit praktisch en tastbaar maakt voor studenten. We gaan in op vragen als: wat verstaan we onder duurzaamheid, hoe bouw je een duurzaamheidsstrategie op en hoe vertaal je dit naar concrete toepassingen in de (r)etail. Met praktijkvoorbeelden van onder andere HEMA en Wehkamp laten we zien hoe bedrijven dit aanpakken. We sluiten af met een gezamenlijke brainstorm over hoe duurzaamheid een plek kan krijgen binnen het curriculum, zodat jij meteen met nieuwe ideeën naar huis gaat.
Tijdens de werkconferentie verzorgt Mariska Hendriks een sessie over de doorstroom van vmbo naar mbo, Associate degree en hbo. Aan de hand van de best practice uit de regio Rijnmond laat ze zien hoe Albeda samen met Zadkine, Hogeschool Rotterdam en Inholland studenten helpt om de overstap naar het hbo soepeler te maken. Een inspirerend voorbeeld dat deelnemers concrete ideeën geeft voor hun eigen regio