Opdrachtomschrijving
Doel:
Leerlingen leren op school de balie te bemannen en op te treden als aanspreekpunt voor klanten/bezoekers.
Eindproduct:
Leerlingen beoordelen elkaar door middel van een onderstaande stappen (zie de inhoud).
Werkwijze docenten
Maak eerst een inschrijfformulier voor de bezoekers zoals die op je school van toepassing is met eigen logo, wel of geen parkeergelegenheid, wifi etc.
Laat de leerlingen de volgende stappen doorlopen:
- Heet de bezoeker formeel welkom en vraagt waarmee geholpen kan worden
- Vraag de naam van de bezoeker
- Controleer of de bezoeker op de lijst met aangemelde bezoekers staat; Staat de bezoeker niet aangemeld dan om de naam vragen en noteren (laat de naam spellen)
- Bel intern naar de afdeling met de mededeling dat de bezoeker binnen is en of en hoe laat de bezoeker welkom is
- Noteer daarna de verdere gegevens van de bezoeker volledig
- Overhandig de bezoekerspas en meldt dat deze zichtbaar moet worden gedragen
- Bied de mogelijkheid aan van een wificode en/of parkeerkaart
- Overhandig de wificode en/of parkeerkaart als hierom wordt gevraagd
- Meld dat de bezoeker zich na het gesprek moet afmelden bij de servicebalie
- Vraag om plaats te nemen in de wachtruimte totdat hij/zij geroepen wordt
- Vraag of alles duidelijk is en of er nog vragen zijn
- Blijf ten alle tijden formeel en draagt representatieve kleding
- Blijf kalm, rustig en beheerst
Oefen eerst klassikaal
Oefen daarna in 3-tallen roulerend in de klas
Oefen met collega’s die langskomen
Ga daarna pas naar de balie en het management
Je kunt deze activiteit gedurende het schooljaar plannen en herhalen.
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Klantvriendelijk communiceren
- Optreden als aanspreekpunt voor klanten / bezoekers
- Receptie- / balie en ontvangstruimte beheren
- Zakelijke communicatie verzorgen
Ondersteunende werkzaamheden uitvoeren
- Facilitaire ondersteuning uitvoeren
- Organisatorische werkzaamheden uitvoeren
- Dienstverlenende werkzaamheden uitvoeren