Opdrachtomschrijving

Doel:
De leerlingen leren onderzoek te doen naar de samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie en een voorstel te maken voor assortimentsuitbreiding.
Eindproduct:
Een presentatie met een collage van de voorgestelde producten, inclusief een korte toelichting waarom elk product een goede aanvulling is op het huidige assortiment van Decathlon.
DownloadenWerkwijze docenten
Decathlon vraagt om een voorstel voor uitbreiding van het assortiment van de winkel met nieuwe producten (5 tot 10). Dit kunnen ook producten voor een nog niet aanwezige sport zijn. De leerlingen onderzoeken welke producten goed bij de winkel en de doelgroep passen en onderbouwen waarom deze uitbreiding waardevol is.
Introductie
Hoe kies je producten/sporten die bij de Decathlon passen?
Start de opdracht met een korte les over assortimentsuitbreiding. Bespreek:
-
- Doelgroepanalyse: Wie zijn de huidige klanten van de winkel?
- Huidige trends: Wat zijn populaire producten in de branche van de winkel?
- Assortiment strategie: Hoe zorg je ervoor dat de nieuwe producten de winkel aantrekkelijker maken, zonder het bestaande concept te verstoren?
- Concurrentievoordeel: Waarom is het belangrijk dat deze producten iets toevoegen wat de concurrenten niet hebben?
Tip: Laat voorbeelden zien van winkels die hun assortiment succesvol hebben uitgebreid, zoals een koffiezaak die ook duurzame drinkflessen verkoopt of een kledingwinkel die accessoires toevoegt.
Het voorbereiden op het bezoek
- Laat leerlingen zich in tweetallen voorbereiden op een bezoek aan een filiaal van de Decathlon.
- Leerlingen bereiden een kort interview voor met de medewerker van Decathlon, dit kan de store manager of een teamleider zijn.
- Kies met de klas welk tweetal het gesprek gaat voeren met de medewerker. Zij nemen alle informatie die verkregen is in het gesprek mee terug naar de klas.
- Checklist voor het gesprek met de manager/medewerker:
- Wat is het huidige concept van de winkel?
- Wie is de belangrijkste doelgroep?
- Welke producten/sporten lopen goed, en welke minder goed?
- Zijn er bepaalde trends of ideeën waar de medewerker zelf aan denkt?
- Wat zijn eventuele beperkingen (bijvoorbeeld ruimte, budget, of thema)?
Het bedenken van nieuwe producten
Op basis van het gesprek maken leerlingen een lijst van 5-10 producten die passen bij Decathlon en de wensen van de medewerker.
- Bij elk product schrijven ze een korte toelichting:
- Wat is het product?
- Waarom is dit product geschikt voor de winkel?
- Hoe sluit het aan bij de doelgroep?
- Welke meerwaarde biedt dit product ten opzichte van het huidige assortiment?
Het maken van een collage
- Leerlingen verzamelen visuele voorbeelden van de gekozen producten (bijvoorbeeld foto’s van vergelijkbare producten/sporten uit andere winkels of online).
- Ze maken een collage waarin alle producten overzichtelijk worden gepresenteerd.
- Dit kan handmatig (met afbeeldingen uit tijdschriften) of digitaal (bijvoorbeeld via Canva, PowerPoint, of Google Presentaties).
- Eis: De collage moet niet alleen de producten tonen, maar ook een idee geven van de sfeer die de producten toevoegen aan de winkel.
Presentatie aan de ondernemer
Leerlingen presenteren hun collage en ideeën aan de medewerker.
- Presentatieonderdelen:
- Een korte samenvatting van de winkel en doelgroep.
- De 5-10 nieuwe producten, met uitleg waarom ze geschikt zijn.
- Hoe deze producten waarde toevoegen aan het huidige assortiment.
- Feedback verzamelen: De medewerker geeft feedback op het voorstel. Wat spreekt hem/haar aan? Wat zou anders kunnen?
Reflectie en afronding
Terug op school verwerken leerlingen de feedback en reflecteren in een kort verslag:
-
- Wat vonden ze goed gaan?
- Hoe hebben ze de wensen van de Decathlon vertaald naar hun productkeuzes?
- Wat zouden ze een volgende keer anders aanpakken?
Beoordeling
De beoordeling van het eindproduct gebeurt op basis van de volgende criteria:
- Creativiteit: Hoe origineel en aantrekkelijk zijn de voorgestelde producten?
- Relevantie: Sluiten de producten goed aan bij het huidige assortiment, de winkel en de doelgroep?
- Onderbouwing: Is er een duidelijke en logische toelichting bij elk product?
- Presentatie: Is de collage overzichtelijk en visueel aantrekkelijk? Wordt het voorstel professioneel gepresenteerd?
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Verkoopomgeving realiseren
- Het begrip retailformule herkennen en toepassen
- Communicatieve en samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie herkennen en toepassen vaardigheden toepassen
- Samenhang tussen marketinginstrumenten herkennen en toepassen
- Winkelinrichting ontwerpen en realiseren
- Promotiematerialen ontwerpen en realiseren