Bedrijfscarrousel

CSG Reggesteyn -Didié Wierbos en Bert Veenstra

De bedrijfscarrousel laat vmbo-leerlingen drie weken lang, één dagdeel per week, kennismaken met verschillende bedrijven en sectoren. Ze ontwikkelen communicatieve vaardigheden, leren samenwerken en reflecteren op hun beroepshouding.

4 lesuur per week De bedrijfscarrousel laat vmbo-leerlingen drie weken lang, één dagdeel per week, kennismaken met verschillende bedrijven en sectoren. Ze ontwikkelen communicatieve vaardigheden, leren samenwerken en reflecteren op hun beroepshouding.

Opdrachtomschrijving

Doel:
De bedrijfscarrousel laat vmbo-leerlingen drie weken lang, één dagdeel per week, kennismaken met verschillende bedrijven en sectoren. Ze ontwikkelen communicatieve vaardigheden, leren samenwerken en reflecteren op hun beroepshouding.

Eindproduct:
In de bedrijfscarrousel gaan leerlingen één dagdeel per week in een 3-weekse cyclus, aan het ‘werk’ bij verschillende bedrijven om kennis te maken met de werkzaamheden en de branches. Mbo-studenten begeleiden hen, onderhouden contact met bedrijven en beoordelen de leerlingen formatief.

Werkwijze docenten

  1. Samenwerking opzetten met bedrijven en mbo-instellingen
  • Docenten leggen contact met bedrijven die bereid zijn om vmbo-leerlingen te ontvangen en begeleiden.
  • Vaak werken scholen samen met mbo-instellingen, waarbij mbo-studenten een rol krijgen in de begeleiding van de vmbo-leerlingen.
  • De betrokken bedrijven en mbo-studenten worden geïnformeerd over het doel en de aanpak van de bedrijfscarrousel.
  1. Leerlingen en studenten koppelen
  • Vmbo-leerlingen worden gekoppeld aan mbo-studenten die hen begeleiden.
  • Mbo-studenten fungeren als aanspreekpunt voor de bedrijven en helpen bij de organisatie van de bedrijfsbezoeken.
  • Dit zorgt voor een natuurlijke overgang van vmbo naar mbo en versterkt de samenwerking tussen beide onderwijsvormen.
  1. Bedrijfsbezoeken plannen
  • De carrousel duurt meestal drie weken, waarbij leerlingen één dag per week een bedrijf bezoeken.
  • Docenten stellen een planning op en zorgen ervoor dat alle leerlingen een gevarieerd aanbod van bedrijven te zien krijgen.
  • Er wordt rekening gehouden met de logistiek (zoals vervoer en tijden) en de begeleiding van de leerlingen op locatie.
  1. Opdrachten ontwikkelen voor praktijkervaring
  • In overleg met bedrijven en mbo-studenten worden opdrachten geformuleerd die de vmbo-leerlingen tijdens hun bezoek uitvoeren.
  • De opdrachten sluiten aan bij de beroepspraktijk en helpen leerlingen inzicht te krijgen in verschillende sectoren.
  • Leerlingen werken zelfstandig of in kleine groepen aan hun taken en worden beoordeeld op inzet en vaardigheden.
  1. Begeleiding, beoordeling en reflectie
  • Mbo-studenten observeren en begeleiden de vmbo-leerlingen tijdens hun bedrijfsbezoek.
  • De prestaties van de leerlingen worden formatief beoordeeld, wat betekent dat de nadruk ligt op leerproces en ontwikkeling.
  • Na elk bedrijfsbezoek reflecteren de leerlingen op hun ervaringen en beroepshouding, bijvoorbeeld door een korte presentatie of een evaluatieformulier in te vullen.

De mbo-studenten reflecteren ook op hun eigen rol als begeleider en communiceren hun bevindingen met de docenten.


Eindtermen

Commerciële werkzaamheden uitvoeren

  • De verkoopomgeving verkoopklaar maken
  • Artikelpresentaties maken aan de hand van thema en compositie
  • Etaleren, visualiseren merchandising aan de hand van thema en compositie
  • Nevenactiviteiten organiseren om omzet te stimuleren
Commerciële werkzaamheden uitvoeren

Laat een reactie achter

Reacties worden eerst beoordeeld door KCH voor ze worden geplaatst.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

VMBO leerlingen economie & ondernemen hebben jouw input nodig!

Ben je docent of werk je in de retail? Deel jouw inspirerende voorbeelden en/of praktijkopdrachten. Samen laten wij zien hoe leuk en afwisselend werken in de retail is en welke beroepskansen en doorgroeimogelijkheden er allemaal zijn.

Neem contact op!