Gegevens verwerken en advies geven

Ingeborg Slabbekoorn

Leerlingen leren de kosten en opbrengsten van een kleine winkel berekenen en op basis van de uitkomsten verbetervoorstellen bedenken en deze presenteren in een telefoongesprek.

60 minuten Leerlingen leren de kosten en opbrengsten van een kleine winkel berekenen en op basis van de uitkomsten verbetervoorstellen bedenken en deze presenteren in een telefoongesprek

Opdrachtomschrijving

Doel:
Leerlingen leren de kosten en opbrengsten van een kleine winkel berekenen en op basis van de uitkomsten verbetervoorstellen bedenken en deze presenteren in een telefoongesprek.

Eindproduct:
De uitkomsten van de diverse berekeningen en een telefoongesprek met een (fictieve) opdrachtgever.

Werkwijze docenten

Een voorbeeldopdracht is:
Linda runt een bloemenwinkel en heeft de volgende maandelijkse kosten:

1 Huur € 1.200
2 Water en elektriciteit €     150
3 Inkoop van bloemen en planten €     600
4 Salaris van een assistent € 1.000
5 Overige kosten zoals verzekeringen en marketing €   250
Linda verkoopt haar bloemstukken voor gemiddeld voor € 5 per stuk. In een maand verkoopt ze ongeveer 500 bloemstukken.

Opdracht 1:
1 leerling belt op de speaker de (fictieve) opdrachtgever en bespreekt de bovenstaande gegevens. Laat leerlingen aantekeningen maken als er aanvullingen of wijzigingen zijn. De leerling zegt tegen de opdrachtgever dat er teruggebeld wordt als de berekening is gemaakt en de klas maakt de berekening.

Opdracht 2:
Laat leerlingen een overzicht maken in een Excel bestand en analyseer klassikaal de inkomsten en uitgaven om de eventuele winst te kunnen berekenen. Laat de leerlingen werken met formules.

Opdracht 3:
Bespreek: heeft Linda winst of verlies? En wat zijn mogelijke verbeteringen?

Opdracht 4:
Laat 1 leerling de opdrachtgever terugbellen om advies te geven. Zie de antwoorden in bijlage 1.

Aanpak:

  1. Het telefoongesprek eerst een klassikaal oefenen. De docent speelt de rol van de opdrachtgever.
  2. Je kunt een kleine winkel uit de buurt zoeken en deze naam gebruiken.
  3. Je kunt een vriend(in )/ collega / gepensioneerde van te voren inlichten dat hij/zij gebeld kan worden door een leerling. De bovengenoemde opdracht moet de leerling dan telefonisch met de opdrachtgever doornemen en de klas luistert mee en maakt aantekeningen voor eventuele aanvullingen of wijzigingen

 


Eindtermen

Gegevens verwerken

  • Documenten sorteren en archiveren in de bedrijfscultuur
  • Gegevens gebruiken en beheren
  • Inkoop- en verkoopadministratiewerkzaamheden uitvoeren
  • Financiële gegevens verwerken
  • Agendabeheer verzorgen
Gegevens verwerken

Klantvriendelijk communiceren

  • Optreden als aanspreekpunt voor klanten / bezoekers
  • Receptie- / balie en ontvangstruimte beheren
  • Zakelijke communicatie verzorgen
Klantvriendelijk communiceren

Ondersteunende werkzaamheden uitvoeren

  • Facilitaire ondersteuning uitvoeren
  • Organisatorische werkzaamheden uitvoeren
  • Dienstverlenende werkzaamheden uitvoeren
Ondersteunende werkzaamheden uitvoeren

Laat een reactie achter

Reacties worden eerst beoordeeld door KCH voor ze worden geplaatst.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

VMBO leerlingen economie & ondernemen hebben jouw input nodig!

Ben je docent of werk je in de retail? Deel jouw inspirerende voorbeelden en/of praktijkopdrachten. Samen laten wij zien hoe leuk en afwisselend werken in de retail is en welke beroepskansen en doorgroeimogelijkheden er allemaal zijn.

Neem contact op!