Opdrachtomschrijving
Doel: Leerlingen leren een project te organiseren en uit te voeren en hun eigen ideeën te verwerken.
Eindproduct: Een schoenendoos voor kinderen over de hele wereld die nooit een cadeautje krijgen (het goede doel).
Werkwijze docenten
Doorloop de volgende stappen met de leerlingen om dit project te realiseren:
- Geef een presentatie over het project (bijvoorbeeld de YouTube filmpjes van het jaar daarvoor), zie de website van Stichting GAIN
- Begeleid de leerlingen bij het maken van een projectplan, die gereed moet zijn binnen een bepaalde termijn. Ze denken na over hoeveel schoenendozen ze gaan maken en wat ze in de schoenendozen gaan stoppen. Verder bedenken ze een plan om aan geld te komen om de dozen te vullen en te kunnen versturen (verzendkosten).
- Stimuleer en begeleid de leerlingen bij de uitvoering. Activiteiten van leerlingen zijn onder andere het inzamelen van geld door bijvoorbeeld zelfgemaakte producten te verkopen aan docenten/geïnteresseerden. Met de inkomsten kopen ze cadeautjes voor in de versierde schoenendozen. Ga bijvoorbeeld met je leerlingen naar een tweedehands winkel om daar knuffels of kleertjes te kopen voor in de schoenendoos.
- Laat ze in groepen werken afhankelijk van het aantal schoenendozen.
- Je collega’s van Zorg & Welzijn en Dienstverlening & Producten kunnen ook dit project starten onder de module mens & activiteit.
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Verkoopomgeving realiseren
- Het begrip retailformule herkennen en toepassen
- Communicatieve en samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie herkennen en toepassen vaardigheden toepassen
- Samenhang tussen marketinginstrumenten herkennen en toepassen
- Winkelinrichting ontwerpen en realiseren
- Promotiematerialen ontwerpen en realiseren
Commerciële werkzaamheden uitvoeren
- De verkoopomgeving verkoopklaar maken
- Artikelpresentaties maken aan de hand van thema en compositie
- Etaleren, visualiseren merchandising aan de hand van thema en compositie
- Nevenactiviteiten organiseren om omzet te stimuleren