Zakelijke communicatie verzorgen

Ingeborg Slabbekoorn

De leerlingen leren hoe zij zakelijke communicatie kunnen verzorgen met klanten en bezoekers via diverse kanalen, zoals een online bedrijfs-chat, sociale media en feedbackformulieren.

3 lesuren De leerlingen leren hoe zij zakelijke communicatie kunnen verzorgen met klanten en bezoekers via diverse kanalen, zoals een online bedrijfs-chat, sociale media en feedbackformulieren.

Opdrachtomschrijving

Doel:
De leerlingen leren hoe zij zakelijke communicatie kunnen verzorgen met klanten en bezoekers via diverse kanalen, zoals een online bedrijfs-chat, sociale media en feedbackformulieren

Eindproduct:
Korte schriftelijke berichten aan klanten/ bezoekers

Werkwijze docenten

Deze opdracht bestaat uit een theorieopdracht en een 3-tal praktijkopdrachten.

Behandel de theorie over zakelijke communicatie klassikaal en beantwoord de theorievragen gemeenschappelijk. Laat de leerlingen daarna aan de slag gaan met de praktijkopdrachten. Zie de bijlage voor de theorie en de praktijkopdrachten.

De beoordelingscriteria zijn:

  • De antwoorden zijn professioneel, klantgericht en foutloos.
  • De toon is beleefd en empathisch.

Bespreek de volgende punten met de leerlingen:

  1. Wat vond je lastig aan het reageren op de feedback of klacht?
  2. Hoe kun je je zakelijke communicatie nog verder verbeteren?

Welke informatie had je nog nodig om de vragen te beantwoorden? Zoals: hoeveel dagen is er de mogelijkheid tot het retourneren van het product?


Eindtermen

Klantvriendelijk communiceren

  • Optreden als aanspreekpunt voor klanten / bezoekers
  • Receptie- / balie en ontvangstruimte beheren
  • Zakelijke communicatie verzorgen
Klantvriendelijk communiceren

Ondersteunende werkzaamheden uitvoeren

  • Facilitaire ondersteuning uitvoeren
  • Organisatorische werkzaamheden uitvoeren
  • Dienstverlenende werkzaamheden uitvoeren
Ondersteunende werkzaamheden uitvoeren

Laat een reactie achter

Reacties worden eerst beoordeeld door KCH voor ze worden geplaatst.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

VMBO leerlingen economie & ondernemen hebben jouw input nodig!

Ben je docent of werk je in de retail? Deel jouw inspirerende voorbeelden en/of praktijkopdrachten. Samen laten wij zien hoe leuk en afwisselend werken in de retail is en welke beroepskansen en doorgroeimogelijkheden er allemaal zijn.

Neem contact op!