Opdrachtomschrijving
Doel:
De leerlingen leren hoe zij zakelijke communicatie kunnen verzorgen met klanten en bezoekers via diverse kanalen, zoals een online bedrijfs-chat, sociale media en feedbackformulieren
Eindproduct:
Korte schriftelijke berichten aan klanten/ bezoekers
Werkwijze docenten
Deze opdracht bestaat uit een theorieopdracht en een 3-tal praktijkopdrachten.
Behandel de theorie over zakelijke communicatie klassikaal en beantwoord de theorievragen gemeenschappelijk. Laat de leerlingen daarna aan de slag gaan met de praktijkopdrachten. Zie de bijlage voor de theorie en de praktijkopdrachten.
De beoordelingscriteria zijn:
- De antwoorden zijn professioneel, klantgericht en foutloos.
- De toon is beleefd en empathisch.
Bespreek de volgende punten met de leerlingen:
- Wat vond je lastig aan het reageren op de feedback of klacht?
- Hoe kun je je zakelijke communicatie nog verder verbeteren?
Welke informatie had je nog nodig om de vragen te beantwoorden? Zoals: hoeveel dagen is er de mogelijkheid tot het retourneren van het product?
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Klantvriendelijk communiceren
- Optreden als aanspreekpunt voor klanten / bezoekers
- Receptie- / balie en ontvangstruimte beheren
- Zakelijke communicatie verzorgen
Ondersteunende werkzaamheden uitvoeren
- Facilitaire ondersteuning uitvoeren
- Organisatorische werkzaamheden uitvoeren
- Dienstverlenende werkzaamheden uitvoeren