Partner Retailplein: IKEA

Ik kreeg via via te horen over het WorldSkills-event. Ik kende het zelf nog niet, maar toen ik mij erin verdiepte, sprak het event me erg aan. Ook bij IKEA ervaren we de krapte op de arbeidsmarkt en het imago van retail onder jongeren is helaas laag. Daarom is het Retailplein een mooie kans om de sector een duidelijk podium te geven en te laten zien wat voor prachtige carri¨remogelijkheden er zijn voor jongeren. Aan het woord is Miranda Mooij, Employer Branding Leader van IKEA.

Wat doet IKEA om jongeren aan te spreken en te behouden?
Wij proberen als werkgever aan te sluiten bij wat jongeren belangrijk vinden. We hebben in onze cao het jeugdloon vanaf 18 jaar afgeschaft en bieden ook andere mooie financi«le benefits. Zoals bijvoorbeeld een 13e maand, een collectieve bonusregeling, groen reizen met openbaar vervoer en sinds kort hebben we zelfroosteren ge¯ntroduceerd. Zo kun je het werken nog beter afstemmen met je priv©leven. Ideaal voor jongeren die werk en school combineren.
Wij vragen actief uit onder onze (jonge) medewerkers wat zij belangrijk vinden. Deze inzichten helpen ons als werkgever te anticiperen. Dit past heel erg bij onze Zweedse roots en ons motto: togetherness. Je stem wordt echt gewaardeerd. Wat ik ook terug hoor van jongeren, is dat onze focus op duurzaamheid aanspreekt. Wij nemen onze verantwoordelijkheid.”

“Je krijgt bij ons veel mogelijkheden, maar je moet wel een haal-instelling hebben; een stukje ondernemerschap tonen.”

Kun je wat vertellen over de ontwikkelmogelijkheden binnen Ikea?
Bij IKEA zijn er heel veel verschillende functies en is het werk heel afwisselend. Persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk. Via interne opleidingen en trainingen kun je bij ons verder groeien. Maar je moet dit wel zelf doen: je krijgt bij ons veel mogelijkheden, maar je moet wel een haal-instelling hebben; een stukje ondernemerschap tonen. Ook bieden we ruimte om je eigen creativiteit te laten zien. Als je het leuk vindt, kun je binnen het systeem dingen voor elkaar krijgen of verbeteren. Verder kun je bij ons echt helemaal jezelf zijn. Je mag fouten maken; daar leer je van. Wij horen dat mensen zich echt thuis voelen bij ons. Er heerst een familiegevoel: we hebben allemaal hetzelfde shirt aan, stropen de mouwen op en gaan ervoor! En omdat wij natuurlijk een wereldwijde organisatie zijn, kun je bij ons starten met een vakantiebaan en doorgroeien naar een internationale carri¨re. Dat is toch geweldig?!