Partner Retailplein: MediaMarkt

Dit jaar staat MediaMarkt op het Retailplein. Walter van Diemen, HR Manager Benelux: Iedereen kent MediaMarkt en we willen laten zien dat MediaMarkt een fantastisch bedrijf is om voor te werken. Om jongeren te bereiken, is dit een mooi event.

Met onze deelname aan het Retailplein hebben we de ambitie om MediaMarkt nog meer op de kaart te zetten als werkgever. We denken dat we vooral aan jongeren ons verhaal nog beter kunnen vertellen. Dit willen we op het Retailplein laten zien door het gesprek aan te gaan en met een aantrekkelijke challenge duidelijk te maken welke mogelijkheden er zijn om als starter bij ons te komen werken.

Waarom zouden jongeren voor een baan bij MediaMarkt moeten kiezen?
We zijn marktleider op het gebied van consumentenelektronica in de Benelux en in Europa en willen daarom laten zien dat je bij MediaMarkt een mooie carri¨re kan opbouwen. Niet alleen in onze 55 winkels in Nederland, maar ook op het hoofdkantoor, waar we veel mogelijkheden hebben. Daarnaast willen we de passie en teamspirit die er is in onze winkels duidelijk maken. Samenwerking leidt in onze ogen ook tot een betere klanttevredenheid. We zetten hier echt op in, net als op het continu blijven verbeteren van onze dienstverlening aan de klant.

Retail staat voor detail: je leert kritisch kijken en scherp zijn op wat een klant zegt.

Wat bieden jullie jongeren?
Bij MediaMarkt zoeken we mensen voor in onze winkels, maar ook voor op het hoofdkantoor. Bij jongeren is nog altijd onvoldoende bekend wat er qua toffe banen en carri¨re opbouwen allemaal mogelijk is. Je kunt bij ons terecht voor een stage van een aantal uur per week tot en met een fulltimebaan. Bij MediaMarkt werk je met te gekke gadgets en kun je klanten hierin meenemen. Je leert op een leuke manier adviseren en verkopen en jezelf hierin verder te ontwikkelen. We besteden daar veel tijd aan; het steeds beter worden als medewerker. Bijvoorbeeld met live en online trainingen. Veel van onze medewerkers groeien door binnen de winkels en dat maakt ons ook zo sterk.

Hoe we scoren op bijvoorbeeld klanttevredenheid en verkoop, meten we iedere maand en we vragen dat ook uit aan klanten. Zo weten we waar we op moeten sturen. Onze slogan: Lets go! leeft ook echt in de vestigingen. Die energie voel je vlak voor de winkel opengaat bij de medewerkers die de dag samen beginnen. Het stukje competitie zorgt ook voor positieve energie.

Zelf ben ik ook opgegroeid in een ondernemersgezin en ik denk dat werken in de retail veel goeds doet voor je sociale vaardigheden. Je moet met mensen in gesprek, advies geven, meedenken en nadenken over wat je een klant nog meer zou kunnen bieden naast het product dat hij of zij koopt. Dat leren om dingen gewoon te durven doen, gaat op een laagdrempelige manier omdat je deel uitmaakt van een team. En dat werken in een team geeft daarbij ook een les in verantwoordelijkheidsgevoel en het besef dat je het samen moet doen. Retail staat ook voor detail: je leert kritisch kijken en scherp zijn op wat een klant zegt. Het leuke is dat je iedere dag het verschil kan maken. Je kunt iedere dag klanten blij maken. En: iedere dag is anders. En bij ons is het nog extra leuk omdat je met geweldige producten te maken hebt. Waar wacht je nog op?!

Lees de interviews van andere aanwezige retailorganisaties.