Een bijzondere activiteit organiseren

Nanda Ruigrok-Janssen, Ingeborg Slabbekoorn, Het Perron Veenendaal

De leerlingen leren een bijzondere activiteit voor de school of bijvoorbeeld een sportvereniging voor te bereiden en te organiseren.

variabel De leerlingen leren een bijzondere activiteit voor de school of bijvoorbeeld een sportvereniging voor te bereiden en te organiseren.

Opdrachtomschrijving

Doel:
De leerlingen leren een bijzondere activiteit voor de school of bijvoorbeeld een sportvereniging voor te bereiden en te organiseren

Eindproduct:
De voorbereiding en/of uitvoering van de bijzondere activiteit aan de hand van een checklist

Werkwijze docenten

Kijk in de jaarplanning van school of van de vereniging en bekijk welke bijzondere activiteiten er zijn gepland. Beslis waar je klas aan mee kan helpen in de voorbereiding en/of uitvoering. Overleg met de directie of het bestuur van de vereniging of dit mogelijk is. Zij zijn dan tevens de opdrachtgever van de bijzondere activiteit.

Voorbeelden van mogelijke bijzondere activiteiten zijn: Secret Valentijn, Iftar op school eten met bijvoorbeeld de bovenbouw, kerstgala, kerstontbijt, diploma-uitreiking, voetbaltoernooi, jubileum van de vereniging/school, buurtfeest, sinterklaasfeest voor de naschoolse opvang.

Werk vanuit de marketingmix en zorg ervoor dat in ieder geval alle 6 de P’s voorkomen in het draaiboek van de leerlingen.

Leerlingen werken hiervoor de volgende punten uit:

  • De naam en omschrijving van de bijzondere activiteit
  • De doelgroepomschrijving (leeftijd, geslacht, woonplaats, inkomen)
  • Locatie (de dorp of stad en het gebouw of terrein, denk verder ook aan bereikbaarheid, parkeergelegenheid, OV)
  • Het programma (welke artiest(en), activiteiten, indeling, datum, tijdsplanning)
  • De horeca (wat kunnen bezoekers eten en drinken)
  • Plattegrond (hoe wordt alles neergezet, waar staat wat? Denk ook aan in- en uitgang, toiletten)
  • Budget (begroting, kostenoverzicht)
  • Communicatie (creëren van een huisstijl en dat verwerken op diversen vormen van promotiemateriaal)
  • Security (hoe wordt de veiligheid gewaarborgd? Wie moet er ingeschakeld/geïnformeerd worden)
  • Draaiboek (hoe, wat, wie, waar, wanneer, hoelang)
  • Het maken van bijvoorbeeld toegangskaartjes, menukaart, routebeschrijving en poster met programmaoverzicht, in de huisstijl van de school/vereniging

Eindtermen

Adviseren over marketing / communicatie activiteiten

Adviseren over marketing / communicatie activiteiten

Adviseren over een verkoopstrategie

Adviseren over een verkoopstrategie

Organiseren activiteit passend bij bedrijfsdoelstelling

Organiseren activiteit passend bij bedrijfsdoelstelling

Laat een reactie achter

Reacties worden eerst beoordeeld door KCH voor ze worden geplaatst.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

VMBO leerlingen economie & ondernemen hebben jouw input nodig!

Ben je docent of werk je in de retail? Deel jouw inspirerende voorbeelden en/of praktijkopdrachten. Samen laten wij zien hoe leuk en afwisselend werken in de retail is en welke beroepskansen en doorgroeimogelijkheden er allemaal zijn.

Neem contact op!