Opdrachtomschrijving
Doel:
De leerlingen leren voor een plaatselijke winkel de inrichting te ontwerpen op basis van de wensen en behoeften van de ondernemer, rekening houdend met optimale winkelbeleving, logistiek en uitstraling.
Eindproduct:
Een digitaal herontwerp van de winkelindeling (gemaakt met Floorplanner of een alternatief zoals Canva of Google Drawings) dat wordt gepresenteerd aan de ondernemer, inclusief toelichting op keuzes en een samenvatting van ontvangen feedback.
Werkwijze docenten
Introductie: De basisprincipes van winkelinrichting
Start de opdracht met een korte les over winkelinrichting. Bespreek:
- Looproutes: Hoe klanten zich bewegen door een winkel en waar ze stoppen.
- Schappenindeling: Waar producten staan en hoe dat invloed heeft op verkoop.
- Visuele aantrekkelijkheid: Hoe kleuren, verlichting en inrichting bijdragen aan de winkelbeleving.
Tip: Gebruik voorbeelden van bekende winkels om de principes te illustreren (bijvoorbeeld supermarkten, modezaken of boetieks).
Vorming van groepjes
Laat leerlingen in tweetallen of kleine groepjes werken (maximaal drie personen per groep).
Keuze van de winkel
- Ieder groepje kiest een winkel in de eigen plaats.
- Zorg dat de winkels verschillend zijn (niet allemaal dezelfde winkel of hetzelfde type winkel).
Voorbereiding op het winkelbezoek
Leerlingen nemen contact op met de ondernemer om een afspraak te maken voor:
-
- Een bezoek aan de winkel.
- Het verkrijgen van een plattegrond met de huidige indeling (of het zelf maken van een schets).
Checklist voor het winkelbezoek:
-
- Wat is de gewenste uitstraling van de winkel?
- Zijn er specifieke verbeterpunten in de huidige inrichting?
- Welke producten zijn het belangrijkste voor verkoop?
- Hoe verloopt de klantbeweging door de winkel?
- Zijn er obstakels die klanten tegenkomen in de winkel (bijvoorbeeld smalle doorgangen of slecht zichtbare producten)?
Herontwerp in de klas
- Na het bezoek werken de leerlingen op school aan hun herontwerp.
- Gebruik floorplanner.nl als standaardtool, maar bied eenvoudige alternatieven aan zoals Canva of Google Drawings voor leerlingen die moeite hebben met Floorplanner.
- Laat leerlingen ook korte toelichtingen schrijven bij hun ontwerpkeuzes, zoals:
- “We hebben de looproute aangepast om de kassazone beter zichtbaar te maken.”
- “De schappen voor de meest verkochte producten zijn dichter bij de ingang geplaatst om impulskoop te stimuleren.”
Presentatie aan de ondernemer
- De leerlingen presenteren hun herontwerp aan de ondernemer in een korte bijeenkomst.
- De ondernemer geeft feedback en feedforward.
- Leerlingen verwerken deze feedback in een verbeterde versie van hun ontwerp.
Reflectie en afronding
Leerlingen reflecteren in een kort verslag op het proces:
-
- Wat hebben ze geleerd van de feedback?
- Welke ontwerpkeuzes zouden ze in de toekomst anders aanpakken?
- Hoe hebben de ontwerpprincipes uit de introductieles geholpen bij het maken van hun ontwerp?
Terug naar het overzicht