Opdrachtomschrijving
Doel: Leerlingen leren aan de hand van de opdracht onderzoek te doen naar trends en ontwikkelingen in de keukenbranche en de voorkeuren van de doelgroep. Zij verwerken hun bevindingen bij het ontwerpen van een showroomkooi.
Eindproduct: Een ontwerp van een showroomkooi voor DB Keukens inclusief een moodboard van de materialen, kleuren, sfeer van de ruimte en de bijpassende accessoires. Vergezeld van een kostenberekening, planning en een creatief idee voor de presentatie.
DownloadenWerkwijze docenten
De opdracht voor de leerlingen:
Werk in groepsverband aan het ontwerpen van een showroomkeuken.
Zie bijlage 1 voor de opdracht voor de leerlingen.
Zie bijlage 2 voor de antwoorden op vraag 1a en 5.
De aanpak van de docent:
Stap 1: inventariseer de vraag
Bekijk het filmpje van DB Keukens (zie bronnen) meerdere keren en laat de leerlingen in groepjes een lijst opstellen met de genoemde punten waar de nieuwe keuken aan moet voldoen. Ga vervolgens aan de slag met verkenning van het vraagstuk. Laat de leerlingen in groepjes naar achtergrondinformatie zoeken, betrokkenen (jongeren) interviewen of observaties doen in een filiaal van DB Keukens. Zij noteren hun bevindingen.
Stap 2: maak een moodboard
Leerlingen bespreken de verkregen informatie en bedenken ideeën voor het moodboard. Het moodboard kan bijvoorbeeld via Canva worden gemaakt. De leerlingen onderbouwen hun keuzes voor de materialen, kleuren, sfeer van de ruimte en de bijpassende accessoires.
Stap 3: ontwerp een keuken
Leerlingen ontwerpen een indeling van de keuken, bijvoorbeeld met behulp van Floorplanner.
Tip: Laat ze nadenken over looproutes en een logische plaatsing van apparatuur.
Stap 4: bereken de kosten
Leerlingen gebruiken de prijslijst om de prijs van de kasten te bepalen. Ze berekenen de kosten van het werkblad (€ 500,- per strekkende meter). Voor apparaten, kraan en spoelbak zoeken ze actuele prijzen op www.doeco.nl en www.siemens-home.bsh-group.com/nl/. Controleer of leerlingen hun berekening overzichtelijk presenteren.
Stap 5: maak een planning
Na het bekijken van het filmpje schrijven leerlingen alle werkzaamheden op die genoemd worden. Vervolgens zetten ze deze werkzaamheden in de juiste volgorde.
Stap 6: bedenk een idee om de keuken te presenteren
Leerlingen bedenken een creatieve manier om de nieuwe keuken te presenteren aan klanten. Dit kan bijvoorbeeld via een poster, flyer, socialmediapost of een korte pitch.
Beoordeling en aandachtspunten
- Creativiteit: moodboard en tekening sluiten bij elkaar aan.
- Rekenvaardigheid: kostenberekening is volledig en correct.
- Plannen: werkzaamheden staan in logische volgorde en de planning is haalbaar.
- Presentatie: voorstel is aantrekkelijk en klantgericht.
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Onderzoeken van vraagstukken
Ontwerpen product passend bij een bedrijfsconcept