Retail biedt jongeren mooie toekomst, maar onbekend maakt onbemind

Iedereen die werkt of heeft gewerkt in de retail, weet hoe afwisselend en leuk het is om in deze sector te werken. Ook Dorien Krassenberg, senior beleidsadviseur bij Koninklijke INretail, heeft jaren met plezier in de retail gewerkt. Nu maakt zij zich vanuit haar functie en als bestuurslid van Stichting KCH hard voor het verbeteren van het imago van de sector.

Waarom is het nodig om de retailsector te promoten onder jongeren?
De instroom van leerlingen in het vmbo-profiel economie & ondernemen daalt sterk. Dat heeft consequenties voor de mbo-instroom richting retail en handel. Veel jongeren zijn zich niet bewust van de carri¨remogelijkheden binnen de retail. Onbekend maakt onbemind. En dat is zonde. Want juist de retail biedt jongeren een mooie toekomst. Ook met de opkomst van online shopping. Door deze transformatie zijn hele nieuwe functies en andere rollen ontstaan die jongeren aanspreken.

Werk je in de retail, dan krijg je elke dag weer de kans om mensen blij te maken: hoe leuk is dat?!

Retail 3 na grootste werkgever van Nederland
De retail is de 3 na grootste werkgever van ons land. Er werken zon 800.000 mensen in de handel. Werk je in de retail, dan krijg je elke dag weer de kans om mensen blij te maken: hoe leuk is dat?! Geen enkele dag is hetzelfde, waar je ook werkt. Het is een ideale sector om werkervaring op te doen en je kunt je er horizontaal en verticaal verbreden. Van sales op de werkvloer richting management of van een functie binnen de winkel tot en met het runnen van een webshop. Maar er zijn ook veel verschillende functies op een hoofdkantoor, in de inkoop of in de logistiek. En wil je na een aantal jaar iets anders gaan doen met mensen, dan stroom je makkelijk door naar de horeca, de zorg of de reisbranche. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook.”

Jongeren starten vaak in de retail als bijbaan. Daar zit zoveel talent; dat willen we voor de retail behouden!

Retail biedt jongeren echt een mooie toekomst
Wij vinden het belangrijk om zichtbaar te zijn onder jongeren. Het Skills beroepenwedstrijden-event is een ideale mogelijkheid om de retail goed in de etalage te zetten. We willen de ruim 15.000 jongeren die komen laten zien ©n ervaren hoe leuk het is om in de retail te werken en dat er echt toekomst in zit. We merken dat veel leerlingen het advies krijgen om de richting economie & ondernemen te kiezen als ze niet weten wat ze willen gaan doen. Maar het e&o-profiel hoeft echt geen laatste keus te zijn. En dat willen wij tijdens World Skills laten zien: met de vakwedstrijden die wij vanuit Stichting KCH sponsoren en met het Retailplein waar jongeren bij onze partners uiteenlopende challenges kunnen doen. Dat was vorig jaar al een groot succes. Dit jaar is het plein groter, dus zijn er ook meer challenges. Daarmee komt de diversiteit nog beter naar voren.

Laten we talent voor retail behouden
Het zou goed zijn als scholen en werkgevers in de retail elkaar beter zouden vinden. De urgentie neemt toe: de arbeidsmarkt wordt steeds krapper en branches vissen in dezelfde vijver. Jongeren starten vaak in de retail als bijbaan. Daar zit zoveel talent; dat willen we voor de retail behouden.

Lees meer over de Skills beroepenwedstrijden en interviews met de retailpartners van het Retailplein