Opdrachtomschrijving
Doel: Leerlingen worden zich bewust van de redenen van de locatie van de kassa in de winkel, passend bij de formule.
Eindproduct: Een kort verslag van een bezoek aan diverse winkels.
DownloadenWerkwijze docenten
De leerlingen krijgen de opdracht om bij diverse winkels de plaatsing van de kassa te bekijken en te bedenken wat mogelijk de reden voor de keuze van deze locatie is. Bijvoorbeeld: Zeeman (voorin bij ingang en verhoogd), C&A (achterin de winkel bij de paskamers) of Open 32 (midden in de winkel ).
-
- Introduceer het doel en de opdracht in de les en geef een uitleg over de redenen voor de plaatsing van de kassa (Zie bijlage 1).
- Deel groepen van 2 of 3 leerlingen in en maak tijdsafspraken over het winkelbezoek.
- Zorg dat de groepen zich in tegengestelde richting begeven bij het winkelbezoek. Zodat ze niet met zijn allen voor één winkeletalage op een kluitje staan.
- Laat de leerlingen bij iedere winkel twee redenen bedenken en noteren voor de plaatsing van de kassa.
- Bespreek de keuzes van de winkels en ga in op het nut en noodzaak voor de winkelformules.
Terug naar het overzicht
Eindtermen
Verkoopomgeving realiseren
- Het begrip retailformule herkennen en toepassen
- Communicatieve en samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie herkennen en toepassen vaardigheden toepassen
- Samenhang tussen marketinginstrumenten herkennen en toepassen
- Winkelinrichting ontwerpen en realiseren
- Promotiematerialen ontwerpen en realiseren