Praktijkgericht programma (TL/GL)

Ga aan de slag met het inspiratiemateriaal voor het praktijkgerichte programma. Opdrachten zijn aangeleverd door docenten vmbo economie & ondernemen. Het materiaal sluit aan bij de eindtermen van de Programmaspecifieke vaardigheden (Domein C). Het materiaal is vrij te gebruiken.

De opdrachten zijn bedoeld als inspiratie, niet als kant-en-klare leermiddelen. Sommige zijn volledig uitgewerkt, andere dienen als startpunt met ruimte voor eigen invulling. Als docent kun je de opdrachten aanpassen, aanvullen of combineren om ze aan te laten sluiten bij jouw leswensen. Maak er een inspirerende, retailgerichte les van!

Overzicht van alle opdrachten (Excel-bestand)

 

Alle eindtermen

Uitgelichte opdrachten

Ontwerp een showroomkeuken

Circa 6 lessen Leerlingen leren aan de hand van de opdracht onderzoek te doen naar trends en ontwikkelingen in de keukenbranche en de voorkeuren van de doelgroep.

Leerlingen leren aan de hand van de opdracht onderzoek te doen naar trends en ontwikkelingen in de keukenbranche en de voorkeuren van de doelgroep. Zij verwerken hun bevindingen bij het ontwerpen van een showroomkooi.

Bedenk het beste idee voor het centrum

Tussen de 6 en 8 lessen Leerlingen leren volgens de design thinking methode te werken aan een innovatief idee dat een oplossing biedt voor een actueel vraagstuk voor de stad of het centrum.

Leerlingen leren volgens de design thinking methode te werken aan een innovatief idee dat een oplossing biedt voor een actueel vraagstuk voor de stad of het centrum.

Assortimentsuitbreiding Decathlon

Variabel De leerlingen leren onderzoek te doen naar de samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie en een voorstel te maken voor assortimentsuitbreiding

De leerlingen leren onderzoek te doen naar de samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie en een voorstel te maken voor assortimentsuitbreiding.

Ontwerp een showroomkeuken

Circa 6 lessen Leerlingen leren aan de hand van de opdracht onderzoek te doen naar trends en ontwikkelingen in de keukenbranche en de voorkeuren van de doelgroep.

Doel: Leerlingen leren aan de hand van de opdracht onderzoek te doen naar trends en ontwikkelingen in de keukenbranche en de […]

Lees meer

Bedenk het beste idee voor het centrum

Tussen de 6 en 8 lessen Leerlingen leren volgens de design thinking methode te werken aan een innovatief idee dat een oplossing biedt voor een actueel vraagstuk voor de stad of het centrum.

Doel:Leerlingen leren volgens de design thinking methode te werken aan een innovatief idee dat een oplossing biedt voor een actueel […]

Lees meer

Assortimentsuitbreiding Decathlon

Variabel De leerlingen leren onderzoek te doen naar de samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie en een voorstel te maken voor assortimentsuitbreiding

Doel: De leerlingen leren onderzoek te doen naar de samenhang tussen doelgroep, assortiment en marktpositie en een voorstel te maken […]

Lees meer

Een bijzondere activiteit organiseren

variabel De leerlingen leren een bijzondere activiteit voor de school of bijvoorbeeld een sportvereniging voor te bereiden en te organiseren.

Doel:De leerlingen leren een bijzondere activiteit voor de school of bijvoorbeeld een sportvereniging voor te bereiden en te organiseren Eindproduct: […]

Lees meer

Herontwerp en routing winkel

Variabel

Doel:De leerlingen leren voor een plaatselijke winkel de inrichting te ontwerpen op basis van de wensen en behoeften van de […]

Lees meer

Mystery shopper

14 lesuren

Voer als mystery shopper onderzoek uit in opdracht van een zelfgevonden opdrachtgever (winkel). Onderdelen:

Lees meer

Sustainable Development Goals (SDG’s)

16 lesuren Sustainable Development Goals

Waar kan de opdrachtgever (denk aan een bedrijf, vereniging of gemeente) de grootste bijdrage leveren voor een betere wereld door […]

Lees meer

Artikelpresentatie met gebruik van AIDA-model

8 uur De leerlingen leren hoe ze het AIDA-model kunnen toepassen voor het effectief presenteren van een product in de winkel.

Doel: De leerlingen leren hoe ze het AIDA-model kunnen toepassen voor het effectief presenteren van een product in de winkel […]

Lees meer

Instagram reclame

8 uur Ontwikkel een Instagram campagne

Ontwerp voor een lokale winkelier een marketingcampagne voor Instagram. Eisen:– duur van de campagne: 4 weken– 2 posts per week– […]

Lees meer

VMBO leerlingen economie & ondernemen hebben jouw input nodig!

Ben je docent of werk je in de retail? Deel jouw inspirerende voorbeelden en/of praktijkopdrachten. Samen laten wij zien hoe leuk en afwisselend werken in de retail is en welke beroepskansen en doorgroeimogelijkheden er allemaal zijn.

Neem contact op!